La meua obra de
teatre preferida és “Oncle Vània”, d’Anton Txekhov, perquè és possiblement la
més humana que s’ha escrit mai. És impossible no sentir-se arrossegat per la
força del protagonista: un home ple de passions que descobreix com han
esdevingut inútils, perquè ha perdut els millors anys de la seua vida
sacrificant-se per un ideal que era totalment fals, i ara ja és massa tard per rectificar.
No li resta cap altra eixida que seguir endavant amb les seues frustracions.
És la vida que
somiàvem pletòrica en la nostra joventut, i la contemplació més crua del nostre
fracàs, en adonar-nos que ens ha estat negat tot allò que una persona necessita
per poder dir: confesse que he viscut.
De les distintes
maneres que hi ha d’interpretar el personatge, aquella que considere més
autèntica és la que ens el mostra com un home ferit, ple de ressentiment, que
és conscient de les causes del seu fracàs i reconeix, alhora, la impossibilitat
de reconduir la situació. Per això, Vània, gràcies a la seua lucidesa, és capaç
de mantenir en uns moments tan difícils la ironia que només poden tenir les
persones que saben distanciar-se del drama que estan vivint, en adonar-se que
la vida és això: somnis i oblit, desamor, però també amor, perquè se sent molt
unit a la seua neboda, que és l’altra víctima del drama. Oncle i neboda estan
lligats per un afecte sincer i profund, i ambdós es conjuminen per seguir
endavant.
S’ha dit
injustament que el teatre de Txekhov està mancat d’acció dramàtica, ja que les
seues obres transcorren en la vida quotidiana, en la rutina. És celebre la seua
frase: “els homes mengen, dormen, fumen i diuen banalitats i tanmateix es
destrueixen”. Txekhov està, doncs, interessat en allò que passa als endins dels
seus personatges, hi és on cal cercar l’acció dramàtica, que d’aquesta manera
es fa molt més efectiva, ja que l’autor ens transmet uns sentiments profunds de
la manera més natural, perquè no paren de passar coses, encara que no es vegen
a simple vista.
Recomane la
pel·lícula de Louis Malle, “Vània al carrer 42”, per gaudir plenament d’aquesta
obra teatral inigualable, tot i que siga en la gran pantalla. El teatre no té
res a veure amb el cinema, però jo crec que en aquest cas Malle ha sabut com
ningú portar el teatre a les sales de cine. És Txekhov en estat pur.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada