A Pepita Giner i Enrique Fayos
Aquell gat era un gran aficionat a la música i no havia
assistit mai a cap concert. Per això, en adonar-se que estava entrant en un
auditori, al costat del seu melòman acompanyant, va posar la cua cap amunt en
senyal d’agraïment. El personal del control d’entrada va objectar, al principi,
que no era habitual la presència d’un animal entre el públic. No obstant això,
per consideració al seu valedor, que era un abonat antic i fidel, l’admeteren a
la sala, sempre que hi guardara la formalitat deguda.
Quan ambdós ocuparen les seues localitats en una de les
files centrals de la platea, una remor de desaprovació es va estendre per les
grades més altes, i fou ràpidament silenciada per les protestes d’una majoria
del públic, que d’aquesta manera evidenciava la seua admiració per un
espectador tan singular.
El nivell d’excel·lència del concert va ser tirant a
mediocre, però la gent que omplia la sala va aplaudir amb ganes, ja que el
director de l’orquestra era una celebritat. No obstant això, el gat es va
endormiscar, i en concloure el programa previst, després de llançar-se d’un bot
al corredor, se’n va anar davant del seu preceptor, que el seguia una mica
afrontat.
L’actitud del felí no va passar desapercebuda entre la
gent del voltant, i va originar algunes discussions acalorades: uns pensaven
que l’animal no entenia de música i s’havia fet fonedís res més trobar-ne
l’oportunitat; altres espectadors culpaven el seu amo, en sospitar que es valia
de la impertinent mascota per a mostrar-li la seua desaprovació a l’aureolat
director. En qualsevol cas, tothom estava d’acord que el gat era molt exigent i
caldria estar a l’aguait de les seues reaccions en els propers concerts
dedicats a les últimes simfonies de Mozart.
La següent actuació del mestre tampoc fou res de l’altre
món, tot i que es va esforçar per traure a la llum els matisos més subtils de
cada composició. Per desgràcia, no va encertar en el tempo elegit, ni es podria
titllar de genuïna la tensió típicament romàntica que va insuflar als moviments
lents. Sens dubte, algun comentari del públic li degué arribar sobre la
conducta tan displicent que havia mantingut el gat el dia anterior; per això,
només finalitzar el concert i esclatar els aplaudiments, suós i commogut, es va
girar cap al pati de butaques a vigilar el comportament de l’extravagant
musicòleg, el qual no va romandre ni un minut al seient, i va mamprendre la retirada indiferent a l’entusiasme general.
El director va fer un ostensible gest de disgust,
convençut que la seua meticulosa labor no mereixia una resposta tan eixuta, i
es va generalitzar la impressió que aquell gran músic havia restat pregonament
abatut en comprovar l’apatia de l’animal. No cal dir que es va alçar una gran
expectació de cara a la nova funció.
En arribar el dia assenyalat per a interpretar les dues
simfonies que tancaven el cicle, tota l’audiència estava informada dels fets
ocorreguts en els últims concerts, per bé que cadascú havia pres partit a favor
d’un dels protagonistes. Els partidaris del desconcertant quadrúpede jutjaven
digna de lloança la seua sinceritat, i li reconeixien el dret a expressar el
seu parer. A més, tímidament, s’atrevien a qüestionar la sublimitat de les
interpretacions que havien aplaudit a pler en el seu dia, i afegien que potser
l’afamat director no mereixia tant de prestigi. En canvi, els seus defensors
al·legaven que havia sigut un error permetre l’accés d’aquell intrús malcriat i
iconoclasta a un recinte tan solemne, i asseguraven que la música de Mozart no
es podia entendre millor.
La divisió d’opinions, per tant, ratllava l’enfrontament,
quan l’alma mater de l’orquestra va
aparéixer en l’escenari, i des de la peanya va adreçar una mirada reptadora al
seu crític més exigent, que es mantenia tranquil en la seua butaca. Quan va fer
amb la batuta el senyal d’inici, un silenci subtil va sobrevolar la sala, com
si reclamara la mateixa atenció que la música, i l’intèrpret es va apoderar
d’aquell silenci per a integrar-lo en la partitura al llarg de l’execució
musical, comprimint-lo i expandint-lo, alentint-lo i accelerant-lo; en
definitiva, conservant-lo viu com si tinguera consistència pròpia. La majoria
dels assistents va titllar de fallida aquella manera de concebre les obres
mozartianes, perquè les privava d’espectacularitat i vivesa. A més a més, el
silenci és la negació del so i el seu abús provoca l’exacerbació de l’oient.
A diferència del que havia passat en les altres ocasions,
en arribar al final, durant uns minuts, el director es va quedar immòbil i
d’esquena al públic, amb el cap cot i els braços baixats. Els presents no
sabien què fer: si miraven cap al seient del gat, s’estranyaven que es
comportara, per fi, d’una manera civilitzada; si donaven una ullada al músic,
només veien una reconcentrada quietud. Així que, a falta d’una mínima indicació
que els convidara a prendre partit per un dels dos contendents, optaren per una
discreta retirada, tenint cura de no fer cap soroll que delatara la seua eixida
precipitada.
Quan el mestre va tornar a la realitat després del seu
capbussament extàtic, es va girar per a saludar el públic i a penes restava
ningú a la sala. No obstant això, en veure que el gat encara hi era i servava
un posat respectuós, es va encaminar cap al camerino amb una renovada confiança
en si mateix.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada