S’escampa pertot arreu el pensament feble. És la revenja de la
postmodernitat contra el dogma. De les ideologies que intentaven donar una resposta
a tot, hem passat a un relativisme que valora per igual totes les opinions. Una
vegada més, els extrems es toquen, i no som capaços de trobar un punt d’equilibri entre aquestes tendències tan oposades.
No estic parlant, per descomptat, del respecte degut a totes les opinions, que
és la idea central en què es fonamenta la democràcia, sinó de l’exageració
que suposa acceptar la validesa de qualsevol opinió pel mer fet de ser això: “una
opinió”, amb independència que siga vertadera o falsa.
Si acceptem que les coses no són com són sinó com cadascú les pensa, les
vol o les sent, encara que siguen falses, estem portant la tolerància més enllà del seu àmbit natural,
que és el del respecte a les opinions alienes i no el de callar davant de la
mentida. És molt dolenta la lluita per una veritat que es vol absoluta, però el
rebuig del fanatisme no pot portar-nos, com a solució, a la defensa d’una tolerància
cega que dona per bo qualsevol resultat.
L’experiència ens diu que la tolerància mai va associada amb la mentida,
perquè el mentider sols accepta les seues mentides no les dels altres. A més,
si ens ensenyen a callar per no ofendre, quan sentim algú dir disbarats,
estarem contribuint a la implantació d’un conformisme individualista, incapaç de
crear llaços entre els membres d’una societat, ja que si la mentida prospera no
podem confiar en ningú.
Com diu el filòsof GARCIA DEL MURO, “m’interessa molt com una teoria filosòfica (la
dels postmoderns) que va nàixer justament per enfortir la democràcia i per
oposar-se al totalitarisme s’ha convertit en condició de possibilitat dels nous
totalitarismes. Ras i curt: si per acabar amb el dogmatisme de les veritats
absolutes es dilueix completament la noció de veritat, el que resulta és una
situació en la qual no hi ha punts de referència per al compromís ni per al
diàleg. Amb la mort de la veritat mor, també, la possibilitat del pensament crític”.
La veritat havia estat definida tradicionalment
com l’adequació del discurs als fets reals. En trencar aquesta relació entre
discurs i realitat, els postmoderns han construït altres criteris de veritat
alternatius. Per saber si un discurs és o no verdader, ja no hem de mirar a la
realitat dels fets, sinó a la seua utilitat pragmàtica, a la seua efectivitat.
És veritat allò que em convé que siga veritat. D’aquesta manera, en
desvincular-se dels fets, la veritat es vincula, inevitablement, al poder,
perquè aquest té al seu abast molts recursos que li permeten difondre tota mena
de mentides.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada