|
Maqueta del monument a la III Internacional, de Tatlin |
El constructivisme rus és el moviment artístic
propi de la revolució soviètica, ja que naix com una reacció front a l'anomenat art burgés. Els revolucionaris d’octubre titllen aquest art de
formalista, perquè té aspiracions purament estètiques. Per enderrocar aquesta
concepció, els constructivistes incorporen la tècnica i la geometria a les
seues obres, així com la integració de l’obra d’art en el seu entorn. El que es
busca és atendre les necessitats i aspiracions de la societat, no crear bellesa: l’art ha d’estar al servei del poble (socialització de l'art) i no
recrear-se en si mateix, perquè açò últim suposa caure en l’individualisme burgés.
Per aquest motiu, els constructivistes són sobretot arquitectes, enginyers,
dissenyadors gràfics i industrials, que amb l’exercici dels seus oficis es posen
al servei del poble.
|
Club de treballadors Rusakov de Moscú, de Mélnikov |
El constructivisme no busca representar la realitat sinó construir una nova realitat. Per
tant, segons aquesta concepció, l’art no pot servir per interrogar-se sobre la
realitat a través de la seua representació, sinó per contribuir a la transformació de la societat
d’acord amb una ideologia preestablerta.
L’art que s’havia fet fins aleshores es declara mort i substituït per l’art de
la màquina i del progrés, que és una ferramenta al servei del poder revolucionari.
|
Un cartell de Ródtxenko |
En el
constructivisme no hi ha emoció ni individualitat, sinó pragmatisme i
interrelació. Així, els seus arquitectes deien: “un bosc no és les seues
plantes, els seus animals ni la seua bellesa. Un bosc consisteix en la suma de
les seues parts interrelacionades, en el seu conjunt harmònic. De la mateixa
manera, una ciutat no és ni la gent que s’enamora en ella ni els captaires
que escopeixen als seus cantons. Una ciutat és com un bosc de formigó en el
qual vivim a l’uníson, interrelacionant-nos”. Cal destacar, dintre del constructivisme, Tatlin, Gabo,
Mélnikov, El Lissitzky, Ródtxenko i Popova.
|
Construcció dinàmica-espacial, de Popova |
|
Construcció nº 104, de Ródtxenko |
|
"Colpeja els blancs amb la falca roja", d'El Lissitzky |
|
Una escultura de Gabo |
Aquesta és la millor explicació del Constructivisme rus que he trobat fins ara, moltes gracies !
ResponElimina