Ho
sé; temps vindran en què els homes
senten admiració mútua, en què
cadascú
brille
com una estrella davant dels ulls
de
tots altres.
M. GORKI
Efectivament, avui he tornat a equivocar-me. I
no és que vullga fer pregó d’aquest fet, però tard o d’hora acabaria sabent-se
si m’ho callara. Per això pense que la millor cosa que puc fer és dir-ho
clarament i donar la cara: “M’he equivocat!”.
Ningú no és perfecte, ho sé molt bé, però
aquesta circumstància no em lleva de passar-me una estona amarga sempre que
fique la pota. Crec que ens fa mal cometre errors, entre altres raons, perquè
ens recorden les nostre limitacions. Aquesta és la causa que tot error el
sentim com una petita o –segons casos– una gran desfeta, com una humiliació que
ens fa davallar la ullada.
Tanmateix, si bé ho pensem, no hi ha res de
més natural que equivocar-se, ja que el nostre saber no passa de ser un niu
d’hipòtesis. KARL POPPER es pregunta si podem saber quelcom: la seua resposta a
aquesta pregunta ens inclina a una certa modèstia. Nogensmenys, la resposta no
és pas pessimista, relativista ni escèptica; mostra que podem aprendre dels nostres
errors, perquè “és possible una aproximació a la veritat”. Front al pessimisme
de la teoria del coneixement, cal reconéixer que podem assolir una veritat
aproximativa, tot i que “un saber segur ens està prohibit”. No ens ha
d’estranyar, doncs, que es diga que és d’humans equivocar-se.
Malgrat aquestes opinions tan ponderades,
tendim a pensar que nosaltres som l’excepció que confirma la regla, i ens
agrada pensar que podem ser infal·libles, oblidant que l'ésser humà sols és un pont entre l'animal i el superhome. I si això
és veritat, almenys mentre no arribem al final del pont, hem d’acceptar les nostres equivocacions com a pròpies de la nostra
naturalesa humana. No ens resta cap altre remei que carregar amb aquest debilitat.
Emprant paraules de THOMAS MANN, podríem dir
que –considerant aquests aspectes i altres semblants– l’únic heroisme possible és el de la debilitat.
En efecte, els errors ens donen la
possibilitat de la rectificació, la qual cosa exigeix un esforç, sovint,
heroic. És ben difícil acceptar les pròpies equivocacions i encara és d’una
dificultat superior mamprendre la tasca sempre escrua de posar tots els mitjans
necessaris per a no reincidir-hi, adoptant els canvis que estiguen al nostre
abast, fins i tot en la nostra manera de pensar, de creure o de captenir-nos.
Els errors són com cicatrius que creuen el
nostre pit per a recordar-nos el passat i advertir-nos dels perills que ens esperen en el futur. Si sabem
tractar-los amb humilitat i modèstia, aprendrem molt cada vegada que ens
equivoquem. Si, ans al contrari, per supèrbia volem veure un encert on hi ha
manifesta equivocació, romandrem sempre al mateix lloc, sense poder avançar,
encerclats per una muralla espessa i opaca que no ens deixarà veure enllà del
propi nas. I restarem tot sols, ja que veurem un enemic en tota persona que
tracte de deslliurar-nos del nostre engany o desinformació.
Els errors propis ens conviden a ser tolerants
amb els errors del altres. Ja ens va explicar SÈNECA com “tothom n’ha comés,
d’errors: uns de greus, altres d’intranscendents, altres amb premeditació,
altres portats d’un rampell o arrossegats per la maldat aliena, altres ens mantinguérem
en els nostres bons propòsits sense massa fermesa i perdérem la innocència
malgrat el nostre pesar i la nostra resistència”. Si ens situem en aquesta
perspectiva, ningú no pot estar del tot segur que les seues creences siguen
superiors a les del altres.
Resulta lamentable comprovar que encara hi ha
individus entestats a discriminar entres els bons i els malbons per tal de
situar-se, tot seguit, en la part dels bons i rebutjar, fins i tot públicament,
els considerats malbons. És una raça de persones que podríem titllar de
farisees. RAFAEL SÁNCHEZ FERLOSIO ha estudiat, amb la seua habitual
profunditat, aquesta figura: “El fariseu és aquell que basteix la seua bondat
o santedat amb la maldat o iniquitat alienes. Necessita del malbò i el qualla
ontològicament en l’aire amb una sobrehumana maledicció a fi de constituir-se
ell, per contraposició, en bo”.
No hi ha autèntica llibertat sense el dret a
equivocar-se. En certa manera, la mateixa democràcia es fonamenta en
l’estadística de les equivocacions. Ja ho va dir LINCOLN: “Es pot enganyar a
tot un poble la meitat del temps o es pot enganyar a la meitat d’un poble
durant tot el temps, però no es pot enganyar tot el temps a tot un poble”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada