POLLOCK:
ACABAR UN QUADRE
A
Jackson Pollock (1912-1956), pintor adscrit a l’expressionisme abstracte
nord-americà de la postguerra, li van preguntar una vegada com sabia quan havia
acabat un quadre. És una pregunta que no li farien mai a un pintor realista,
però que també tindria sentit plantejar-li-la, donat que tot artista podria
estar sempre fent i refent la seua obra, si no tinguera un criteri propi per
saber quan pot dir que l’ha enllestida. Un quadre, un poema, una pel·lícula,
acaben quan el seu creador considera que han arribat al punt just en què no els
falta ni els sobra de res. I normalment, els qui admiren a un determinat
artista estan d’acord amb què les seues obres tenen un punt i final just.
Recordeu l’escena de la pel·lícula “Amadeus”, quan l’Emperador li diu a Mozart
que la seua genial òpera, “El rapte en el serrall”, té massa notes i el
compositor li respon que estan les justes. També hi ha una simfonia de
Schubert, la 8ª, que es coneix com la “Inacabada”, perquè només té dos
moviments i en aquella època tota simfonia en tenia quatre. Tanmateix, jo l’he
escoltada centenars de vegades i sempre pense que té l’estructura i la durada
pertinents, la qual cosa em fa estar convençut que el seu compositor la va
donar per acabada tal com està. Com passa amb el quadre de Pollock de la fotografia,
que la seua “divina imperfecció” ens fa pensar que el seu autor sabia molt bé
el que es feia quan va decidir passar a una altra cosa.
VAN
EYCK: ESTIMAR LA REALITAT
Van
Eyck (1390-1441) és un pintor de la primera escola flamenca. Com podeu
comprovar en el quadre anomenat “El matrimoni Arnolfini”, era un artista que
s’identificava profundament amb allò que pintava. Tot el llenç està amerat de
detalls, que denoten un amor profund per les coses i éssers que pinta: el
matrimoni i els seus vestits, el gos, els objectes de la cambra, etc. Per això
s’ha dit que Van Eyck “aconsegueix sentir-se perla i joia, marbre i vellut,
fulla i herba”. La seua pintura és un cant a la naturalesa, una exaltació de la
creació. Han de passar cinc-cents anys per arribar a Pollock, i trobar-nos amb
una pintura que ja no mira cap a fora, sinó cap a dins, perquè l’home
contemporani ja no veu el món com l’obra d’un déu creador, sinó com una
realitat extraviada a la qual cal acostar-se subjectivament per donar-li
un cert sentit. Confesse la meua debilitat per la pintura flamenca dels segles
XV i XVI, que ha donat a la història de la pintura genis com Van Eyck, El
Bosco, Van der Weyden i Brueghel el Vell,
entre altres, i que va tenir una gran influència pertot arreu, com ara en el
pintor valencià “Jacomart” o en l’italià Perugino, mestre de Rafael.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada