Una de les satisfaccions més
grans que proporciona la bona literatura, és que ens permet accedir a una altra
realitat. Perquè tota obra literària suposa la creació d’una realitat distinta
a la que ens envolta, que obliga el lector a substituir la realitat “real” per
la realitat “fictícia” que es desplega a les seues pàgines. Però aquesta
substitució no comporta fugir de la vida, sinó endinsar-se en ella per una
altra via.
Resulta subjugant poder canviar
de realitat, en el sentit de passar a un nivell de realitat distint, amb la
sola condició de dedicar un temps a la lectura. Una lectura que no sols ha de
ser atenta, sinó també crítica, a fi de no perdre mai de vista les relacions
existents entre la història que ens conta l’escriptor i la que nosaltres vivim.
Així, no serà difícil que la ficció il·lumine alguns racons de la nostra quotidianitat
que fins aleshores havien restat foscos.
I és que la realitat es
presenta sovint d’una manera ambigua o amagada sota una gran varietat de
disfresses, i no es deixa atrapar fàcilment. En canvi, la millor ficció, en ser
fruit de l’enginy i de la sensibilitat de l’escriptor, té la virtualitat de desvelar-nos
allò que els nostres ulls no solen veure, i també les raons que tenim per a dubtar del que se’ns vol vendre en la vida real com una veritat incontestable.
En definitiva, la literatura juga un paper essencial en el procés de maduració
de l’individu i, per tant, de la societat.
En un estat totalitari o
autoritari, el poder estableix la censura i altres mesures de caire sancionador
per a frenar la llibertat creadora. En un estat que es declara democràtic, les
actuacions són més subtils, i s’utilitzen unes vies molt delicades per a controlar la creació literària i redirigir l’interés del públic cap a
determinades obres menys compromeses.
A hores d’ara, el principal
perill que ha d’acarar la creació literària és la banalització que impera a la
nostra societat. No es donen les condicions idònies perquè el nivell
d’exigència dels lectors siga cada vegada major. Ans al contrari, el que passa
és que el públic, en general, busca en la lectura una distracció supèrflua més
que no una distracció que li permeta endinsar-se per camins inexplorats, ja que s’ha estés la idea que són
uns altres els responsables de prendre les decisions i que l’esperit crític
minva les possibilitats efectives de triomf social. Al capdavall, els llibres
deixen de ser aquells instruments útils per a aprofundir en el coneixement de la
nostra realitat, a partir de la ficció, i es transformen purament en una manera
de passar el temps sense cap altra pretensió, la qual cosa afavoreix que les
mancances actuals del nostre sistema democràtic es perpetuen.
La bona literatura necessita
d’un esforç, i cada vegada hi ha menys lectors generosos disposats a fer front
a aquesta exigència. Sols cal fer un repàs de la proliferació d’escriptors
mediàtics que esdevenen supervendes, de les obres que guanyen els premis
literaris més ben remunerats o dels best sellers que circulen pertot arreu, per a verificar la certesa del que acabe de referir.
A propòsit de la creació literària
i la seua estreta relació amb la vida, hi ha un poema meu que fa així:
POEMA CAPGIRAT
Aquest
poema s’inicia amb un rerefons
de foscor que presagia
tempesta, i és fàcil
que, com tants altres d’origen
semblant,
acabe
malament.
Les circumstàncies obscures
el decanten
cap a un negre final, i
contra aquest destí
poc hi puc fer, per bé que
no descarte
del tot la sorpresa,
perquè en tota composició
poètica domina
l’imponent primer vers,
però, de vegades,
la brusca aparició d’un
pensament extraviat
obra el miracle,
i els versos següents
il·luminen el poema
fins a treure’l del seu entorn ancestral,
i així la inclinació fatal
del principi
resta alterada.
És un misteri entendre si aquesta gran força
que assenyala el devenir del poema sols actua
sobre el paper o és capaç d’agarrar la vida
i capgirar-la,
com ens intrigaria saber per
què fem versos,
si no sentírem de tard en
tard com d’intensa
és aquesta experiència
d’escriure sobre la vida
per a provocar-la.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada