Tot poema parteix d’una realitat que, en un
moment donat, ha commogut al poeta. Poc importa que eixa realitat siga interior
o exterior perquè, a la fi, en convertir-se en paraules, és a dir, en poesia,
esdevindrà una nova realitat, que és una realitat fictícia, imaginada, potser
deformada per la pròpia capacitat d’invenció que aplica el poeta en les seues
composicions.
No té el poeta vocació de periodista sinó
d’inventor: al poeta sols li interessa la realitat com a matèria que ha de ser
sotmesa a un procés de transformació. Si per a Pessoa el poeta és un fingidor, és
perquè no es limita a copiar la realitat sinó a recrear-la o a crear-ne una
altra distinta. Però esta impostura no va més enllà d’eixa substitució d’un món
real per un món inventat, ja que el món inventat que s’imagina el poeta aspira
a reflectir una veritat essencial.
Per tant, podem declarar que no hi ha poesia
sense veritat: el que busca el poeta és revelar a l’ésser humà allò pel que és
humà, amb totes les seues conseqüències. I esta revelació suposa penetrar en un
misteri que no té consistència física, sinó psíquica, perquè som humans quan
pensem, quan sentim, quan experimentem sensacions que som capaços de
racionalitzar, i com que estes experiències es presenten barrejades les unes
amb les altres al nostre “jo”, el que intenta el poeta és expressar-les a través
dels seus poemes.
La poesia, normalment, provoca estranyesa en el
lector, perquè intenta il·luminar les zones d’ombra de la naturalesa humana, i
això sols es pot aconseguir d’una manera provisional, a ràfegues, amb més
dubtes que certeses. No pot el poeta fer afirmacions ni negacions rotundes, ni
tampoc transmetre la confiança que és pròpia dels científics o dels qui ho
refien tot al sentit comú.
Per altra banda, quan el poeta s’enfronta amb el
misteri de l’ésser humà, s’ha de valdre d’unes paraules que han nascut per a
expressar realitats diferenciades més que realitats barrejades i confuses com
les que hem vist que són pròpies de la poesia. En la vida real, podem dir que
estem cansats i que per això ens volem anar a dormir. Però al poeta no li interessa
eixa realitat, sinó una altra més profunda: la que fa que els éssers humans se
senten cansats quan no tenen raons objectives per a estar-ho. Davant d’este
misteri, el poeta força el sentit de les paraules per tal d’augmentar la seua
expressivitat i de transmetre’ns de la manera més aproximada possible la
barreja de sentiments, sensacions i pensaments que experimenta un ésser humà en
eixa situació. Així, les paraules s’impregnen de la substància del poema i
adapten el seu significat a allò que el poeta vol expressar. Per aconseguir este
efecte, la poesia es converteix en el regne de la metàfora, del símbol, que
xoca profundament als lectors, als espectadors de
l'artifici literari.
Anem a parar, així, a la gran paradoxa: la
poesia busca desentranyar el misteri de l’ésser humà i amb esta finalitat, al
poeta, no se li acudeix res millor que escriure poemes que desconcerten el
lector amb la seua estranyesa. És, al capdavall, com si el poeta gaudira
d’afegir més misteri al que ja és misteriós per si mateix. Però no seria just
fer-li este retret al poeta, perquè la dificultat del poema no és gratuïta sinó
una manera d’expressar l’inefable, la qual cosa comporta que el contingut del
poema no està adreçat tant a la raó com a l’emoció. Si abans he dit que no pot haver-hi
poesia sense veritat, ara hi afegisc que també és necessària l’emoció. I així
complete el tancament del cercle dient que el poeta busca una veritat essencial
per a comunicar-la als lectors a través de l’emoció. Ací rau el secret de la
poesia, i com bé podeu deduir, per a comunicar mitjançant l’emoció és tan
necessari treballar el fons com la forma del poema. Els millor llibres de
poesia són aquells en què s’aconsegueix un equilibri entre la forma i el fons,
perquè en el poema la paraula juga un paper formal o estètic, a més del paper
de signe dotat d’un significat amb què s’empra en el llenguatge utilitari.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada