Fa uns quants
anys, vaig escriure dos articles d’opinió sobre qüestions electorals que, a
parer meu, encara estan vigents. El seu contingut és el següent:
LES CAMPANYES ELECTORALS
Potser semblarà paradoxal, però
molta gent estarà d'acord amb mi: cada vegada que s'acosten les eleccions, que
són la gran festa de la democràcia, una bona part de la ciutadania no pot
amagar el disgust que li provoquen les actituds i manifestacions d'alguns
candidats i partits polítics, que per tal de guanyar vots són capaços de
prometre, menysprear i manipular en dosis que van més enllà del que seria
raonable.
Quan arriba la campanya
electoral, es produeixen diverses situacions. Així, hi ha electors que es
mantenen fidels al seu partit, amb independència dels errors que han comés i
dels encerts atribuïbles als altres partits. No hi ha campanya electoral que
faça canviar el sentit del vot a aquests ciutadans.
Altres electors
són més exigents, i no els dol tant canviar de partit d'una elecció a una
altra, en funció de l’opinió crítica que els mereix l'actuació de les distintes
forces polítiques. En aquest cas la campanya tampoc no sembla ser decisiva, ja
que aquests ciutadans han reflexionat un temps abans i quan arriba la campanya
ja ho tenen clar.
El tercer grup,
que sol ser molt important a l'hora de decidir el guanyador, és el format pels
electors que viuen en una situació de dubte permanent i allarguen esta situació
fins al mateix moment que s'adrecen cap el col·legi electoral. Aquests
ciutadans desperten un temor reverencial en els candidats, ja que són un
misteri difícil de preveure, capaç de fer volar per l'aire en un moment donat
les estadístiques més assenyades.
Finalment, cal
parlar dels partidaris de l'abstencionisme, que formen un grup de quantia considerable
i ben difícil de convéncer perquè isquen del seu estat letàrgic.
Donada la seua
importància, voldria fer unes reflexions addicionals sobre els grups tercer i
quart, ja que les campanyes electorals haurien d'anar adreçades en una
important mesura a aquests electors, a fi de guanyar el vot indecís d'última
hora i de mobilitzar uns votants que es mostren normalment apàtics.
Tanmateix, em fa
l'efecte que tal com es plantegen avui dia les campanyes electorals, el que
solen aconseguir és tot just el contrari: que l'abstencionisme augmente o es
mantinga en nivells elevats, perquè als abstencionistes de tota la vida se n’afegeixen
altres de nous, que no han estat capaços de superar els seus dubtes i
claudiquen.
Els partits
polítics haurien de convéncer-se que les campanyes d'imatge “a l'americana”, la
crida al vot útil i altres mecanismes d'enginyeria electoral no entusiasmen a
la gent, i que hi ha un graner de vots entre els abstencionistes i els
indecisos. Per despertar a aquests ciutadans, cal explorar altres vies que mai
no haurien d'haver-se abandonat: la sinceritat, la intel·ligència, el joc net.
REFLEXIONS POSTELECTORALS
En democràcia,
els ciutadans sempre encerten quan voten en unes eleccions, perquè l’acte de
votar és fonamentalment una manifestació de voluntat, que ve condicionada pels
coneixements, els interessos, les valoracions, els sentiments de cada elector,
però en la seua expressió última el vot és voluntat pura.
Per tant, els
votants no s’equivoquen, perquè no han d’exterioritzar les raons de la seua
elecció, la qual cosa permetria verificar si són fonamentades o no. Ans al
contrari, l’acte de votar és un acte desproveït de motivació: el ciutadà vota
el partit que vol votar, i això és el que compta, perquè les reflexions i
aspiracions de cadascú resten inèdites.
Aquestes
consideracions ens porten a dos conclusions:
a) Els electors
no voten només en funció que una determinada opció política siga objectivament
la més encertada, ni tan sols la millor per a la societat, sinó en funció de la
barreja de motivacions i interessos que sempre es troba present en les
expressions de voluntat de la naturalesa humana. A més, cada elector dona més
importància a uns aspectes que no a uns altres, a l’hora de decantar-se per una
alternativa concreta, és a dir, difícilment hi trobarem, en l’acte de votar,
una afirmació de voluntat absoluta que es tanque a totes les propostes dels
altres partits.
b) Els resultats
electorals han de ser examinats en funció del temps concret en què es
produeixen. Allò que l’elector no vol avui, si canvien les circumstàncies, pot
ser desitjat en unes pròximes eleccions.
Per les raons
apuntades, quan els partits analitzen els esmentats resultats, per a trobar-hi
una explicació al seu possible fracàs i corregir els defectes, han d’actuar
molt prudentment a l’hora de prendre les mesures escaients per connectar millor
amb els ciutadans, ja que si es limitaren a seguir la seua conveniència
purament electoral estarien renunciant a unes propostes que en un futur podrien
ser recolzades pels electors.
Els partits
polítics, per tant, no han de veure en els resultats electorals un dictamen
capaç per si mateix de donar o llevar raons o de determinar el grau
d’excel·lència dels valors que defenen. Unes voltes es guanya i altres es perd,
perquè la voluntat de les persones és canviant i molt més complexa, en la seua
formació, que la major o menor racionalitat que inspira els programes
electorals.
L’ideari dels
partits i la voluntat dels electors són realitats distintes, cadascuna amb la
seua vida pròpia. Així, un partit intenta, defenent la bondat de les seues
propostes, obtenir el favor dels ciutadans. Si, pel contrari, l’únic objectiu
d’un partit fora guanyar les eleccions, i aquest esdevinguera el factor
fonamental a tenir en compte per formular el seu ideari, la democràcia perdria
qualitat en reduir-se les opcions de l’electorat i convertir-se els partits en
màquines de poder. La democràcia seria víctima del populisme i la demagògia.
En definitiva,
l’ideari de cada partit és el seu patrimoni més valuós, no sols per als seus
militants sinó per a tota la societat, i els canvis necessaris han de ser
administrats amb molta cura, després d’arribar a la convicció íntima i sincera
que hi ha aspectes que mereixen ser millorats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada