divendres, 7 de juliol del 2017

PETITA HISTÒRIA

Taula d'Antonio Machado a Baeza
Al professor Alberto Roca
Necessitàvem un perquè
i ens donares el pensament.
I si ara sóc ací, bregant amb les paraules,
a tu ho dec, car res no tindria sentit
de no descansar sobre un ferm propòsit.
El temps passa, i anem escrivint
la nostra petita història. Potser
hom dirà que és una de tantes:
la lluita contra el present pel demà,
i el pòsit amarg de cada desfeta.
Però conservem el record del teu entusiasme,
i això també és l’esperança:
creure en aquells que ens estimen,
aprendre dels que transmeten
la seua humana experiència.
No hi ha molt més que dir: callar a temps
és una bona manera de concloure.
La vida ens separa, mes la memòria
tot ho empara, com la celístia la nit.
Que no és injust l’adéu, sinó l’oblit.

divendres, 30 de juny del 2017

LLUM REMOTA

No sóc cap malaguanyat:
és la vida la que m’ha ensenyat a perdre.
I si ara sóc ací, impacient,
amb la mirada oberta cap al demà,
no és perquè em refie de les meues forces,
sinó perquè m’he cansat tantes voltes de mi mateix
que ara em trobe capaç de deixar enrere
els fantasmes que el temps m’ha inventat.

He perdut, però puc creure:
és com si de sobte m'arribara l’oportunitat
de mirar per última vegada
l’àngel que sempre he cobejat.
I quan li obric la porta és per dir-li:
“Benvingut sigues, encara,
mai no he renunciat
a la llum que per fi m’encens”.

Una llum que mai s’apagarà
i és part de la meua memòria,
perquè jo sempre t’he imaginat
com en aquest moment et veig:
avançant cap a mi amb les ànsies intactes,
fugint de l’ombra que et fustiga
per procurar que la meua ombra es retire
i s’òbriga pas l’última esperança.

dissabte, 24 de juny del 2017

LA PARAULA

"Retrat d'una dama jove", D'Antonio Pollaiuolo
Si no tingueres un nom, series
presència pura, i amb delit
ens inventaríem una paraula
per definir-te. Com ara, Llum,
perquè il·lumines les distàncies
i mai no mostres els camins,
quan ens congreguen
els teus esclats enlluernadors.

Però també Quietud, perquè omplis
de misteri tots els móns que habites,
i amb tu és ben fàcil callar
per no ofendre el meravellós silenci
que precedeix l’amor que promets
i mai no dónes. Beneïda sigues,
amant gasiva que ens fas el do
de postergar l’irrepetible.

I per què no Solitud, si amb tu
ens sentim tan sols que no gosem
mirar al voltant per ignorar
que ningú no ens espera.
Solitud, però, definitiva,
perquè ens lliurem a tu,
no en cerca d'una esperança,
sinó d'un naufragi clement.

dissabte, 17 de juny del 2017

RECORDANT ARCADI ESPAÑA

Tota persona amaga un paisatge propi, que sols podrem conéixer si, anant enllà de la pura aparença, aconseguim penetrar a l’indret profund on s’originen els seus pensaments i les seues emocions. Perquè tots els éssers humans guardem eixe lloc secret que fonamenta la nostra identitat i ens fa distints dels altres.

No em sembla cap excés barrejar la idea de persona amb la de paisatge. És clar que un home o una dona no són un riu, ni una muntanya, ni un bosc, però sí que hi ha en ells el mateix contrast de colors, de llums i de perspectives que apreciem en albirar una vall a la tardor o a la primavera, una mar perdent-se cap a l’horitzó a l’hora de l’alba o al capvespre, una marjal en temps de sega o en temps de sembra.

Paral·lelament al que passa amb els paisatges físics, que canvien segons les hores del dia o les estacions; els paisatges interiors d’homes i dones estan regits per les seues idees i els seus sentiments, és a dir, per la seua intel·ligència i la seua afectivitat, que es complementen l’una a l’altra, perquè pensem el que sentim i sentim allò que pensem, i aquesta interacció marca la nostra evolució vital. En ocasions, és el sentiment el que doblega la força del pensament, però en altres és la raó la que modela els nostres afectes. El resultant final és la personalitat de cadascú, que és un gran misteri perquè sempre és capaç, en un  moment impensat, de sorprendre’ns.

Vivim un temps en què la banalitat està molt present allà on mirem, i per desgràcia aquesta circumstància no sols ens empobreix com a persones, sinó que limita la nostra capacitat de valorar com cal, amb la calma i l’atenció necessàries, el paisatge humà que ens envolta, que és tant com dir cadascun dels paisatges vius de què són portadores, amb la seua singularitat, les persones que tractem a diari.

En el cas d’Arcadi, el seu paisatge era tan ric i tenia unes arrels tan fondes, que era molt difícil no fixar-se en ell, amb interés i esperança. Perquè tots ens fem preguntes, tard o d´hora, i sentim la necessitat de trobar respostes que donen sentit a les coses que fem. I les persones com Arcadi, sense saber per què, com per art d’encantament, pertanyen a eixa classe especial de persones que il·lumina camins, que obri portes, que convida a la reflexió. Uns li dirien saviesa a aquest do, però jo en el cas d’Arcadi preferisc parlar de poesia.

Per a mi, el tret més característic d’Arcadi és que era un poeta, i no dic açò perquè ell escriguera versos, cosa que no em sorprendria, ni perquè fóra una de les poques persones que he vist al tren llegint un poemari (crec que era de Pedro Salinas), sinó perquè malgrat ser una persona intel·lectualment inquieta, brillant, oberta a una gran diversitat de matèries, pense que el tret més característic de la seua personalitat era estar en possessió d’una força que l’empenyia a cercar l’essència de les coses, la raó última dels comportaments humans, que és el que busca el poeta quan intenta expressar amb paraules l’inefable.

No cal dir que desentranyar un misteri tan profund sols està a l’abast d’unes poques persones. Però jo estic convençut que Arcadi va completar amb èxit el seu camí, perquè si parlaves amb ell de qualsevol qüestió, sempre et convencies que sabia del que parlava, no sols perquè ho havia estudiat, sinó també perquè ho havia sentit. I això era una prova  evident de què Arcadi havia ataüllat algunes veritats essencials, com ara, i molt destacadament, que no pot hi haure progrés real si es fomenta la divisió i no la unió de les persones, la convivència. Com deia l’humanista valencià Lluís Vives, “amb la concòrdia, tots els béns fructifiquen. Amb la discòrdia pereixen”. En aquest aspecte, Arcadi era un superdotat. Coneixedor profund de la història més recent, la seua causa més preclara bé podria resumir-se en les paraules que va pronunciar Azaña a Barcelona en el seu cèlebre discurs del 18 de juliol de 1938: “Pero es obligación moral, sobre todo de los que padecen la guerra, cuando se acabe como nosotros queremos que se acabe, sacar de la lección y de la musa del escarmiento el mayor bien posible, y cuando la antorcha pase a otras manos, a otros hombres, a otras generaciones, si alguna vez les hierve la sangre iracunda y otra vez el genio español vuelve a enfurecerse con la intolerancia y con el odio y con el apetito de destrucción, que piensen en los muertos y que escuchen su lección: la de esos hombres que han caído magníficamente por una ideal grandioso y que ahora, abrigados en la tierra materna, ya no tienen odio, ya no tienen rencor, y nos envían, con los destellos de su luz, tranquila y remota como la de una estrella, el mensaje de la patria eterna que dice a todos sus hijos: paz, piedad, perdón”.

Passant a un plànol més personal, voldria acabar fent una referència a la tertúlia literària que Arcadi va dirigir amb constància, durant més de deu anys. Gràcies a la seua generositat, vaig tenir la satisfacció que dedicara la del dia 21 d’octubre de 2015 al meu poemari “Hores ingrates”. L’endemà, al meu bloc, vaig dedicar una entrada a l’acte, i la vaig titular TERTÚLIA A CARCAIXENT: L'AMIC ARCADI.

En aquesta entrada, deia, en extracte, el següent:

Ahir de vesprada vaig passar una bona estona a la Biblioteca del meu poble, en companyia dels amics d'una tertúlia literària que des de fa més d'onze anys condueixen amb mà mestra i d'una manera entusiasta Arcadi i Lola. (...) Crec que la reunió va estar molt animada i em va fer molta il·lusió que alguns dels presents llegiren poemes meus i s'interessaren pel que escric i, en general, per les meues coses.

Una vegada més, vaig defendre que la poesia sempre serà necessària, perquè els poemes són un mitjà idoni que ens permet practicar l’art difícil de reconéixer les nostres pròpies emocions i de reconéixer també les dels altres, i això ens empeny a ser més clements i més savis.

Vull aprofitar aquestes línies per retre-li un petit homenatge a Arcadi, que és una persona entranyable, intel·lectualment inquieta i un gran coneixedor de la història. Com que és un home culte, igual parla d'assaig que de literatura o de cultura popular. Impossible avorrir-te si ets al seu costat. Li vaig pregar que llegira un poema meu, i va triar el que obri el poemari. Ell va definir molt bé el sentit últim del meu llibre quan va destacar la dedicatòria que li faig al nostre enyorat amic Pasqual Adrià, de qui dic que "en les seues hores ingrates mai no va perdre l'esperança". (...) Per això mai no l'oblidarem.

En efecte, mai no oblidarem Pasqual, com tampoc no podrem oblidar-te, Arcadi, perquè necessitem esperança i tu ens la donares a mans plenes.

divendres, 16 de juny del 2017

AMOR

"La visita", de W. de Kooning
El meu secret més valuós és estimar-te d'amagat,
callar tot allò que et voldria dir, romandre
impassible enmig del silenci, amb la mirada perduda,
com si no m'importara el poder del teu cos.
He intentat servar la dignitat en la desfeta,
i després que m'has tancat la porta del desig,
encara crec que un dia canviaràs,
si encerte a compondre una història insospitada.
No cregues, doncs, que ja he dit l'última paraula;
encara em resten les ganes justes d'imaginar
un final distint a aquell que tan bé coneixes.
La passió que ara mateix menysprees,
aviat deposara pacientment en el teu si
el deix d'una tristesa que no pot ser compartida
amb ningú que no sigues tu, car té el teu color,
la teua propensió a sostenir la cama amb la mà;
a plantar cara allí on s'apaga el temps,
enllà de la consumació de les grans fetes, més enllà
de l'enlluernament oblidat, del desengany darrer;
ben a prop del moment en què l'amor esdevé
una súplica, sense lament; un consol, sense esperança.

dimarts, 30 de maig del 2017

JUNTS


Egoista com sóc, no estime el teu cos,
sinó la idea que me’n faig; i venere
aquest pensament, tan vertader
com qualsevol realitat tangible.

T’estime dins de mi, sols així m’aclame
a tu perquè em lliures la teua gràcia;
i t’imagine canviant, segons les llunes,
sempre a punt de transfigurar-te.

És tan meu el desig que em desperta
somiar la lleugeresa dels teus passos
prop de mi, que em perd en la distància
i esdevinc tot amor per mi mateix.

T’invente, i cada vegada ets distinta,
i jo també sóc diferent, quan amb noves
paraules pretenc la teua ombra
i m’esfume cap a una altra identitat.

No puc ser el d’ahir, si avui
es capgira la meua manera d’entendre’t,
i tu no pots mantenir-te igual
quan es trasmuden els meus anhels.

T’he creat per esfumar-me cada dia
de la meua pell, per anar al teu darrere
i no atrapar-te mai. Sempre tu i jo, junts,
sense saber qui som ni què serem demà.

dimecres, 24 de maig del 2017

ÀLBUM D'AMANTS

Els tres poemes que transcric a continuació volen descriure, a la meua manera, un tant irònica, tres tipus distints d’amants: en IMPACIÈNCIA, parle de l’amant impacient, en REPRESENTACIÓ, de l’amant heroic, i en PURESA, de l’amant platònic. Són poemes que pertanyen a la meua primera època de retrobament de la poesia, després d’un bon grapat d’anys.
PURESA
Innocent com eres,
volies un amor que fóra
l’expressió suprema
de la puresa,
i passaves de llarg
sense atendre
les coses mundanes.
Tant estimaves el saber,
que feres de la saviesa
la teua presó,
com si la veritat
haguera de ser acusació
o condemna,
i no feliç troballa.
Cansat de somiar
el veritable bé,
un dia pujares
a la seua talaia,
on era inabastable
tanta perfecció,
i te’n vas decebre.
Ara, per fi, has entés
que l’amor ideal
ha de tenir una mesura
acollidorament humana,
i festeges la bellesa
d’allò que és viu
i s’embruta.
                   IMPACIÈNCIA
A Mari Carmen Arminyana
Ara que tot es decanta cap a la nit,
abans que la foscúria clausure l’horabaixa,
és hora d’inventar i escriure en un diccionari
(pàgina nou mil trenta-quatre)
la paraula capaç d’encendre
un desig desfermat.
Després la tenebra serà proclamada,
i algú buscarà en aquell diccionari,
com si fóra una esperança,
la paraula justa que l’il·lumine.
Però, traït per la impaciència,
només arribarà a la pàgina mil quatre.
Passarà el temps,
noves paraules s’escriuran
en altres llibres gruixuts,
i els amors que haurien pogut ser,
ignorants de si mateixos,
dormiran entre prestatges.
REPRESENTACIÓ
Són ben pocs els amants que representen
dignament el final de la seua vida;
és tan trist morir-se que, arribada l’hora,
no posen esment a fer les coses com cal.
Així, les passions que un dia somogueren
tota la finíssima arquitectura del seny
esdevindran només educat compliment,
i temps enllà tot podrà començar de nou,
com si res no haguera passat: ni amor, ni mort.
Són tan pocs els amants que serven
la serenitat en el moment del traspàs,
que caldria preguntar-se si això fa justícia
a la vida; si no fóra millor, de tant en tant,
i per raons principalment didàctiques,
escenificar en un aparador el memorable final
d’una heroica història d’amor.
I així, entre pampallugues, glorificar el dolor
d’una pèrdua estrictament irreparable.

dijous, 18 de maig del 2017

DESIG

“Bol amb peixos de colors”, de Ch. Hassam
De vegades el desig tot ho regira,
i el que prometia ser una plàcid matí de primavera
esdevé un desfici de finestres obertes
i carpes vermelles panteixant a l'aquari.
No és el moment d'escometre un nou dia,
sinó d'abandonar-te al record de l'última nit,
de l'encara recent abraçada que t'immobilitza
i no et permet admirar el desbordant jardí.
Hi ha hagut agitats pensaments al llarg de la teua vida,
que han acompanyat íntimament les teues hores,
però el que ara sents va més enllà del que podies preveure,
car a penes et resten les forces precises
per romandre dempeus amb la mirada sostinguda
en un punt inaccessible a la teua ment,
com si es tractara d'una nafra oculta, d'un pessic profund,
que t'obliga a retornar sempre al fosc origen
de les forces que t'atrapen i conjuminen l'inacabable
amb l'instant fugaç en què un amor viscós s'apega al teu cos
i t'empeny cap a allò que sempre havies ignorat,
quan creies que totes les ànsies tenien un nom.

diumenge, 2 d’abril del 2017

MANERES DE CANTAR

Una de les coses que no ha de fer mai un bon cantant per transmetre el dolor és fer com que plora mentre canta. El que s'espera d'ell és que ens emocione amb la seua veu, sense necessitat de gemecar perquè això ho fa qualsevol.
Si fem una ullada a l'ample panorama musical, hi trobem escoles de cant molt diverses. Així, per exemple, els cantants de ranxeres mexicanes solen acompanyar les seues cançons més esgarrades, d'expressions alegres, que li van molt bé a la seua vestimenta cridanera i festiva. Tanmateix, són cançons que et posen un nus a la gola, com ara: "El jinete", "Ella", "Grítenme piedras del campo", "La cama de piedra", "Fallaste corazón", etc. Esta manera de cantar és una prova evident que, per emocionar, no cal fer escarafalls de gust dubtós. Una altra escola és la dels cantants de boleros, com Los Panchos, Antonio Machín, Armando Manzanero, Bola de Nieve, que són l'elegància personificada, però que saben com emocionar-nos amb la seua manera sentida d'esgranar la lletra de les cançons En canvi, amb el "cante jondo", passa tot just al contrari, que els intèrprets quan canten diuen que la boca els fa gust a sang, però mai no els veureu plorar mentre canten, perquè les ganyotes del seu rostre no són més que una prova de l'esforç que han de fer per pouar de dintre l'ànima el sentiment que els embarga.
I si de la música popular, de la qual hem posat tres exemples, ens passem a la música clàssica, també hi trobem de tot. L'escola francesa de cant es caracteritza per la seua manera de cantar com si parlaren i per la perfecta dicció. El cant wagnerià es distingeix per ser un cant heroic, ple d'energia, ja que ha de sobresortir sobre un acompanyament orquestral "à tout va". El belcantisme defuig les profunditats psicològiques i es recrea en la bellesa del timbre i en la virtuositat vocal. En canvi, el verisme trenca amb esta tradició i posa l'accent en l'exageració interpretativa. Ací sí que és fàcil trobar-nos amb grans cantants d'òpera que per ser uns actors dolents acompanyen les seues interpretacions de crits i plors que fan més riure que no plorar.
En fi, que el cantant perfecte ha de tenir una bona veu, però també ha de saber comunicar al públic les emocions pròpies d'allò que canta, sense necessitat de colpejar-se el pit ni d'esgarrar-se la samarreta.
Tot seguit, perquè gaudiu una mica d'una gran cançó interpretada per un músic extraordinari, us deixe "Ella", del gran José Alfredo.

dissabte, 25 de març del 2017

ANADA I TORNADA

“Interior amb una xica al piano”, de V. Hammershøi
Els objectes de la casa romanen indiferents
a la teua interpretació d'una àrdua sonata,
que ressona pel saló com balada trista.
Toques amb energia, sense imprecisions,
a l'encalç d'un misteri que se t'escapa sempre,
quan ja ets a punt d'arribar al final.
Mires la partitura sense llegir-la,
perquè fa temps que aprengueres de memòria
cada nota d'una composició que vol retratar-te.
És la teua vida comprimida en l'emoció
d'uns acords ferits per una malaltia estranya,
que mai no encertes a desxifrar.
Si un dia l'amor no t'haguera passat de llarg,
i la teua desolació no fóra el fruit
d'un somni inabastable sinó del comú desengany,
sabries que hi ha un camí d'anada i tornada,
i com una revelació aquesta música
et faria sentir el dolor exacte que ignores
i abrivadament reclames com si fóra teu.

divendres, 10 de març del 2017

ÈPICA

"Retrat d'Elsa Hall", de Dicksee

Han callat les lleus paraules que sobrevolaven
l'espai que compartíem, i ara som muts,
a l'aguait d'un pretext generós que ens convide
a trair, una per una, les líriques ofrenes.

Era la nostra passió una manera d’assolir
la plenitud més efímera, d'escampar pertot
una solitud que acabaria envoltant-nos,
a despit de la cega confiança en el demà.

Cada nova jornada era una altra renúncia
al dubte que havia de preservar el nostre secret
i portar-nos enllà d’unes carícies tan delicades
que no podien ser més reals que el desengany.

El desconcert d’avui és tan sols el que resta
d'aquella forma d'estimar sense consciència
del final que a tota història d’amor li espera
quan s’oblida de temptar el seu abisme silent.

dimecres, 2 de novembre del 2016

ACTE DE PRESENTACIÓ DE "LA SOCIETAT BENESTANT" (EL PETIT EDITOR)

David, Robert, Aureli i Manolo
Fa unes hores, ha tingut lloc l'acte de presentació del meu llibre de contes "La societat benestant. Quinze històries al descobert", a la Biblioteca Municipal de Carcaixent. Tal com estava previst, la presentació ha estat a càrrec del poeta Manuel Moreno, i s'han interpretat quatre peces musicals del compositor carcaixentí Aureli Xorro. L'editor David Vidal ha fet de mestre de cerimònies, i pense que tots ells ho han fet més que bé. Manuel Moreno m'ha demostrat que no sols és un gran poeta, sinó també un excel·lent lector, i ha fet una anàlisi del meu llibre de gran profunditat (cal tenir en compte que es tracta de la segona edició, i que ja han passat quinze anys des que es va fer la primera per Edicions La Xara). Després de fer una introducció al món del conte i les seues notes pròpies, s'ha referit als meus relats, posant sempre el dit en la nafra i destacant aquells aspectes que jo considere que són essencials en un conte, com la precisió i la voluntat de no dir més del que siga estrictament necessari. En veure'm envoltant de persones tan sensibles i intel·ligents com Manolo, Aureli i David, m'he sentit commogut, perquè tots ells s'han esforçat de veritat per mi, per aconseguir que el meu llibre arribara a les persones presents a la sala no com si fóra un llibre més, sinó com una obra d'art dotada de la seua singularitat. I jo sempre els estaré agraïts per haver cregut en mi i en la meua obra.

divendres, 28 d’octubre del 2016

PRÒXIMA PRESENTACIÓ DE "LA SOCIETAT BENESTANT" (EL PETIT EDITOR)

El proper dimecres, dia 2 de novembre, a les 7 de la vesprada, presentaré a la Biblioteca Municipal el meu llibre de contes "La societat benestant. Quinze històries al descobert". Es tracta d'una nova edició d'aquest llibre, que ha estat a càrrec de David Vidal i el seu "Petit Editor". Estic molt content de com ha quedat el llibre, gràcies a l'entusiasme i la paciència de David, que m'ha permés fer totes les correccions que he volgut, i que no han estat poques, ja que des del mes d'abril que vam concertar l'edició fins al mes de setembre, no he parat de revisar el llibre i de tractar de millorar-lo. Més d'una vegada li he promés que ja havia acabat, i després d'uns quants dies tornava a la càrrega amb noves propostes. En fi, que els escriptors mai no estem satisfets i sempre volem perfeccionar els nostres escrits. Això és bo, però també una mica dolent ja que esdevens una persona ansiosa i això et fa el caràcter agre.
Les quinze històries del llibre, que van ser escrites l'any 1999, jo pense que no han perdut vigència: vivim en una societat cada vegada més banal, en la qual els problemes de les persones importen cada vegada menys, i això ens condemna a la solitud, la insolidaritat i la infelicitat, perquè consumim, però mai no en tenim prou, i no som capaços de trobar al nostre interior motius d'alegria, perquè ens han ensenyat a buscar la dita fora de nosaltres, i mai no la trobem perquè allò que ens vénen és superficial
A la presentació, m'acompanyaran, a més de l'editor, el poeta Manuel Moreno i el músic carcaixentí Aureli Chorro. Manolo s'encarregarà de fer-me la presentació, i Aureli és el compositor d'unes peces musicals inspirades en textos meus, que seran interpretades al llarg de l'acte.