divendres, 29 de juny del 2018

ELS MEUS MESTRES

Hui he recordat els dos professors que van tindre una major influència en la meua formació. He parlat d'ells mentre dinava amb dos companys de treball. I ho he fet joiosament, perquè m'agrada molt parar esment en les persones que admire.
L'un va ser Alberto Roca, que va ser el meu professor de sociologia, economia i geografia humana en COU (curs 1974-1975). Jo era un adolescent de 16 anys que havia estudiat tot el batxillerat en un col·legi religiós, i al passar a l'Institut em vaig trobar amb un Mestre que, per primera vegada, m'ensenyava a pensar. Mai oblidaré aquella classe en què ens va explicar el significat de la sublimació en el procés de creació artística. En aquell temps jo escrivia versos, i em sentia angoixat pels dubtes i inseguretats propis d'aquella edat. Necessitava explicar-me a mi mateix, ordenar la meua vida. I va ser meravellós descobrir com la força del pensament era capaç d'ajudar-me a reeixir i seguir endavant. Una força que era per a mi nova, i que el professor Roca em va encomanar amb el seu entusiasme.
L'altre ensenyant que va marcar la meua vida va ser José María Boquera Oliver, catedràtic de dret administratiu, a més de carcaixentí com jo, que em va transmetre una idea molt clara: l'ordenament jurídic s'ha d'estructurar d'una manera coherent i racional. Al llarg de la meua vida laboral, al servei de diverses administracions i institucions públiques, he intentat sempre actuar en defensa d'eixa racionalitat que resulta imprescindible perquè l'interés públic es realitze. Encara que semble poca cosa, per a mi ha sigut sempre molt important tindre clara eixa idea: que no valen totes les interpretacions, ni resulta admissible argumentar en funció de la conveniència de cada moment. El dret està per damunt de tot això, i obliga a molt a qui desitja servir-lo amb modèstia i sinceritat. Poden haver-hi moltes opinions, però no totes són vertaderes. Cal defugir la mentida, la falsedat i l'aparença, i cercar la veritat allà on es trobe, tot i que siga incòmoda.
És curiós observar que cadascun d'estos dos mestres ha tingut una importància decisiva en les dos activitats que jo he desplegat amb més passió: la literatura i el dret. El professor Roca va fomentar la meua creativitat, i el professor Boquera va donar sentit a la meua carrera jurídica. Sempre dic que estime per igual estes dos facetes aparentment tan contraposades, però que tenen un punt en comú: la veritat.

divendres, 22 de juny del 2018

CONTES DE TOKYO


La millor pel·lícula que he vist en ma vida és “Contes de Tokyo”, del japonés Yasujiro Ozu, que va ser estrenada l’any 1953. És una pel·lícula que semblarà lenta als qui estan acostumats als ritmes trepidants dels films nord-americans actuals, que monopolitzen les pantalles. I és cert també que els protagonistes hi tenen poques ganes de parlar, perquè el silenci juga un paper fonamental en aquesta obra d’art (com en tantes altres). Per tant, l’espectador s’ha d’interessar pels moviments fatigats d’una parella d’ancians, que es desplaça a Tokyo per visitar els seus fills casats. Aviat s’adonen que el desitjat viatge sols serveix perquè experimenten en carn pròpia la humiliació de sentir-se una molèstia per als seus descendents, que els envien a un balneari per llevar-se’ls de damunt. Sols la seua nora, vídua de guerra, paper encarnat per la immensa actriu Setsuko Hara, és capaç de tractar-los amb afecte.
Aquesta és, en essència, tota la història, i tanmateix difícilment el cinema abastarà mai unes cotes de poesia i sensibilitat paregudes a les que Ozu desplega a mans plenes en aquesta obra mestra. Perquè en “Contes de Tokyo” els personatges es comporten amb una naturalitat difícil de superar. Els amants del cine ens hem acostumat a eixa manera de fer tan nord-americana, que es caracteritza per la presència d’un toc romàntic. El propi Coppola, director de la trilogia “El Padrí”, que és un monument cinematogràfic, va reconéixer que la primera part li va eixir massa romàntica, i ho va tractar d’esmenar en la segona part. Però sempre hi ha en les pel·lícules nord-americanes una certa exacerbació dels sentiments, una manipulació dels caràcters, que ajuda a l’espectador a prendre partit per un protagonista o per una idea, perquè aquells són repolits de tal manera, que es potencien clarament els seus aspectes més admirables, i s’amaguen els trets més vulgars o dolents.
En canvi, “Contes de Tokyo” és ben distinta, ja que es tracta d’una pel·lícula realista per excel·lència, on tot sembla quotidià, poc brillant, moralment neutral, perquè el director no pren partit per cap dels protagonistes: es limita a contar una història, tal com qualsevol de nosaltres la podríem viure, com a pares o com a fills. I, així, deixa que la sensibilitat de cadascú siga la que mane i diga per on vol anar en la vida, perquè no hi ha que absoldre ni perdonar a ningú, només es tracta de sentir el que senten els personatges, i Ozu és un mestre en mostrar-nos-ho d’una manera ben natural, sense crits, llàgrimes ni aldarulls.
No hi ha millor definició de l’art que la d’Ozu en “Contes de Tokyo”, i podria resumir-se així: la vida és també això que passa a la pantalla, tot i que tu, espectador, encara no te n’havies adonat.

divendres, 15 de juny del 2018

FÍSICA I CORRUPCIÓ

Bosó de Higgs o partícula de Déu
La física quàntica, que va nàixer a principis del segle XX, va demostrar que les coses infinitament grans, que estudiava la física clàssica, no poden ser explicades sense conéixer les coses infinitament petites. L’univers, amb els seus 300.000 trilions d’estrelles, està format per una quantitat incomptable de partícules infinitesimals, i aquest és el fil que cal estirar per descobrir no sols de què està formada la matèria, sinó també quin és el seu origen, a partir del no-res.
La física, així, arriba a un punt en què no sols rivalitza amb la filosofia, sinó també amb la poesia, perquè s’encara amb uns enigmes apassionants, que requereixen d’una quantitat enorme d’intuïció per poder avançar en el seu desxiframent. Una d’aquestes intuïcions, que segons alguns físics podria portar-nos a desvelar l’origen de tot, explica la formació original de la matèria com el resultat d’una força (la gravetat?) que, en un moment donat, actuaria des del no-res i faria que una munió increïble de porcions infinitesimals de matèria se separaren de l’antimatèria corresponent. Matèria i antimatèria serien, doncs, com dos pols, un positiu i l’altre negatiu, que quan estaven junts s’anul·laven.
D’aquesta manera, en el mateix origen de la matèria ja estarien presents les grans lleis que regeixen l’univers. No es descarta que puguen haver-hi molts altres universos, amb lleis distintes, ja que estarien formats d’una manera distinta al nostre.
Però no sols és important tenir en compte les coses infinitament petites en l’àmbit de la física quàntica; també són importats en tots els àmbits de la vida els petits detalls. Així, molts dels greus casos de corrupció que ara mateix estem patint, van començar d’una manera tan modesta que quasi ningú no va preveure en aquell moment la seua importància futura. Potser, el primer pas el donarien aquells que van decidir fer xicotets favors als amics, parents o simpatitzants, i d’ací es va passar a aplicar al propi partit polític unes regles de moralitat distintes a les que consideraven exigibles als altres. Però això, al principi, no es traduiria en greus delictes, sinó en un altre tipus d’irregularitats menys cridaneres: donar-li faena a un militant incompetent, incórrer en discrets abusos de poder, amagar els petits mancaments d’uns companys a canvi de favors, etc., fins que la bola s’ha fet tan gran que ja està fora de control. Hem passat de l’infinitament petit a l’infinitament gran, i caldria també exigir responsabilitats a aquells que, podent evitar-ho, miraren cap a un altre costat i deixaren que proliferaren les irregularitats anunciadores de la situació que ara patim.
Tanmateix, actualment romanen als seus escons i còmodes seients, sense que ningú no se’n recorde d’ells, tots aquells que –quan la democràcia era jove– van consentir que començara el seu deteriorament, perquè els preocupava més mantenir-se en el poder que no expulsar de la seua organització a tots aquells que no servaren una conducta honesta.

dilluns, 11 de juny del 2018

ELS MALS MENTIDERS

Una de les coses que més em crida l’atenció de la vida política actual és la mancança d’ideals. És prou difícil, a hores d’ara, trobar un polític que faça prevaldre les seues conviccions i creences per damunt d’interessos de curta alçada. Dit d’una altra manera: són ben pocs els polítics que actuen amb generositat i són capaços de mantenir-se ferms en la defensa dels seus principis. Més aviat, el que passa és que s’ha erigit l’egoisme i la mediocritat subsegüent en l’autèntic far que il·lumina el comportament dels qui ens representen i governen, i això els aboca a la mentida, a l’encobriment i a la corrupció.
El nivell de desvergonyiment és tan elevat, que els partits polítics emparen i amaguen a vertaders delinqüents, i no sols ho fan en privat sinó que si cal donen la cara per ells en públic, amb arguments que fan riure per la seua incoherència i falta de credibilitat. No es tracta pas de defensar una postura raonable, tot i que puga dir-se que resulta equivocada, sinó de negar l’evidència de la manera més descarada possible, sense vergonya ni patiment de cap mena.
Joan Fuster, en el seu Diccionari per a ociosos, amb la ironia i l’escepticisme que el caracteritzen, va dedicar als mals mentiders aquestes mordaces paraules:
Mentir bé és un art molt difícil, que poques persones arriben a practicar amb solvència i dignitat. Abunden els mentiders; però, en general, són mals mentiders: se'ls coneix que menteixen. Un infundi no hauria de ser honorablement qualificat de mentida sinó quan és perfecte: quan presenta una aparença justa de veritat. Per això sempre resulta preferible de dir la veritat, la pròpia i exacta veritat, en el cas que siguem incapaços d'inventar mentides invulnerables. Les mentides poc convincents, de més a més, tenen el desavantatge de desacreditar aquell qui les propala. En l'ordre de les relacions normals d'home a home, el principi de "credibilitat" és essencial: hem de "creure" el nostre interlocutor perquè sigui possible d'entendre'ns-hi. El mentider, el bon mentider, es fa creure: el seu falsejament de fets o d'idees s'ofereix amb uns aires de versemblança tan nets, que no dubtem a acceptar-lo com a veracitat. Amb un bon mentider ens podem entendre —o malentendre—, i, encara que en sortim perdent, el tràmit serà còmode i simpàtic. El mal mentider, per contra, ens deixa en una situació inquietant. Sabem que està mentint-nos, i no podem "creure'l": li retirem la nostra confiança. Amb ell no hi ha res a fer: la relació resulta penosa, queda viciada des de l'origen, s'estableix —si s'estableix— sobre bases fictícies per ambdues parts. Una bona mentida val per una veritat. I, repeteixo, "mentir bé" exigeix tants i tan rigorosos dots d'imaginació i de malícia, que les persones no proveïdes d'una tal genialitat hauríem de desistir-ne i procurar ser verídics sempre i per principi. Encara que dir la veritat sigui o ens sigui desagradable. En aquest punt, com en molts d'altres, la "utilitat" dóna raó als moralistes més repatanis.
Estic convençut que una persona tan intel·ligent i, per tant, tan escèptica com Fuster, hauria lamentat especialment la mediocritat dels mals mentiders que, des del Govern, es declaren afins a les seues idees. No em resulta fàcil imaginar un autèntic fusterià que es trague totes les mentides del "procés", encapçalat per uns polítics que no són capaços d'alçar un gat del rabo. Però no per això els falten mitjans de comunicació afins avesats a riure'ls totes les gràcies, que més aviat fan plorar pel seu infantilisme. Evidentment que estic a anys llum de distància d'aquells que gaudeixen de veure tancats a la presó uns polítics que haurien d'estar al parvulari. La presó és un càstig absolutament desproporcionat per a uns governants que s'han comportat com uns manifessers sense malícia. Si Rajoy no fóra un immens mediocre, hauria sabut que la millor manera d'afrontar una situació així és dialogant perquè no tenia ningú a l'altra banda que sabera quina cosa fer després de les seues bravates, que no eren més que una fugida cap a endevant. M'agradaria, per tant, que es produira l'alliberament de tots els presos, i que se'ls convidara una temporada a treballar al camp, en companyia dels llauradors del meu poble, a veure si així s'encomanen una mica del seu sentit comú. Així aprendran que no es pot jugar al póker i anar de farol amb els sentiments de tanta gent.

dimecres, 6 de juny del 2018

ELS MEUS AVANTPASSATS

Foto antiga del carrer del Sol de Piera
El meu avi Tadeo, de Murla, va arribar a Carcaixent damunt d'un carro tirat per un ase, a finals dels anys quaranta del segle passat, transportant uns ruscs perquè li havien parlat que a la Ribera les abelles feien molt bona mel, gràcies a la flor del taronger. Com que li va agradar l'experiència, la següent temporada va tornar-hi amb la família i es va comprar un camp a la partida de Vilella d'Alzira. Així va ser com la meua mare va acabar domiciliant-se a Carcaixent, en un cantó del carrer la Pau, on temps després vaig nàixer jo. Indubtablement, si aquesta migració "melera" no s'haguera produït, jo no seria qui sóc, ni tindria el nom que tinc, ni la meua història seria com és.
Els cognoms del meu avi eren Giner Pons, i a la meua àvia li deien Maria Piera Reus, també de la Marina. Per part de pare, els meus avis, que eren riberencs, s'anomenaven Antonio Cortell Sellens i Maria Ripoll Ripoll. Si us fixeu en els huit cognoms dels meus avis, podreu endevinar que abans de la migració del meu avi Tadeo, va haver-hi molts altres moviments migratoris, que sens dubte van condicionar la meua vida i la de molta gent més, ja que la història s'ha escrit així: gent que es desplaça en cerca d'una vida millor, i que allà on va deixa la seua descendència, que després se'n va a un altre lloc escampant pertot arreu la seua progènie.
Donat que els cognoms que deriven de noms de pobles (toponímics), el que indiquen normalment és que històricament va haver-hi un avantpassat que procedia o havia viscut en un lloc determinat, en el meu cas puc dir que vaig tenir una avantpassats que van emigrar de Ponts, Piera, Reus, Ripoll, per partida doble, i Sellés, tots ells municipis catalans amb emplaçaments dispersos. Com sabeu, hi ha cognoms que amb el pas del temps han anat derivant en grafies diferents, com és el cas de Pons respecte a Ponts i Sellens respecte a Sellés.
Quant al cognom Giner, cal tenir en compte que és el mateix que Gener, Janer, Gené i Chiner. El seu origen s'hi troba en un territori luxemburgués anomenat Chiner. Segons diuen, Joan Gener es va traslladar a Barcelona i va participar en la conquesta del rei Jaume I, i així va ser com generació rere generació em va llegar el seu cognom.
L'origen de Cortell diuen que és a Mallorca, on es presenta amb la grafia Escortell, molt pròpia dels salats. Per cert, que a Guadalest, on va haver-hi una important immigració mallorquina amb motiu del repoblament posterior a l'expulsió dels moriscos (1609), el cognom Escortell és prou comú.
En fi, que cadascú ve d'on ve, i per això no som ni millors ni pitjors. Hem heretat dels nostres avantpassats una llengua i una cultura, i les estimem i defensem. Però la nostra identitat és múltiple: som moltes coses al mateix temps. Són consideracions pràctiques o de tipus ideològic les que ens porten a forjar una identitat dominant que empobreix la nostra visió del món, que és molt més rica quan deixem córrer les nostres contradiccions.

divendres, 25 de maig del 2018

UN MÓN AL REVÉS (JUAN JOSÉ MILLÁS)

Fa quatre anys vaig inserir al blog aquesta entrada, i crec que perviu plenament la seua vigència, tot i que ho lamente.
És tan evident que les coses van malament, i és tal la impotència i incapacitat dels qui haurien de resoldre els nostres problemes, que la societat no sap cap a on va. El desconcert és creixent perquè s'han retallat els drets d'una majoria dels ciutadans per defensar els interessos d'una minoria, i un sacrifici tan injust s'ha exigit a canvi de res: la recuperació econòmica no arriba, i el que s'entrelluca no pot entusiasmar ningú. El model que ens volen vendre és molt dolent: que la minoria privilegiada estiga contenta i, així, començarà a crear-se ocupació, tot i que aquesta siga precària, mal pagada i abusiva, gràcies a una reforma laboral nefasta. La Constitució espanyola ha esdevingut obsoleta perquè la ciutadania no la sent ja com una defensa front a la desigualdat i la injustícia. El sistema fiscal, en compte de corregir desigualdats, les accentua i els governs no paren de pujar uns impostos que sempre paguen els mateixos. Les rendes del treball estan penalitzades fiscalment d'una manera intolerablement arbitrària. Les institucions han deixat de complir el seu paper, i ningú no és capaç de posar fre a una política feta d'esquenes a la gent. Això fa que la desconfiança vers aquelles siga cada vegana major, i tot apunta que estem entrant en una dinàmica de descomposició d'un règim, el de la transició, que sembla esgotat.
Davant d'aquest panorama tan aclaparador, el que els ciutadans esperem és escoltar noves veus, noves propostes, que busquen solucions raonables i ens retornen a la via del progrés, perquè entre la política que està fent-se actualment i la que complauria a una majoria de la població hi ha un gran tret que recórrer, sense populismes ni falses promeses, sinó amb rigor i sentit de la responsabilitat, la qual cosa comporta com a punt de partida una redistribució dels sacrificis a exigir, per tal que la minoria econòmicament més poderosa, que s'ha mantés fins ara al marge, s'implique aportant el que li corresponga.
Juan José Millás, amb la seua intel·ligència habitual, fa uns dies va dedicar una columna a aquestes qüestions. Així, ens deia el següent: "Imaginemos un hospital en el que los enfermos viven pendientes de la salud de sus médicos; un parvulario donde los críos han de poner orden y enseñar canciones infantiles a sus profesores; un hogar en el que los hijos pequeños salieran a trabajar todos los días mientras los padres se van al instituto... Un mundo al revés, en fin, que hasta ahora venía siendo materia para la ficción y que de súbito ha saltado a la realidad. Ahí nos vemos usted y yo, ciudadanos de a pie, como se dice, agobiados por los problemas internos de la Monarquía, del PSOE, del PP y de las instituciones en general. Quienes tendrían que estar las 24 horas del día dándole vueltas a cómo resolver nuestros problemas, que son muchos, andan de acá para allá completamente atribulados por conflictos internos, ajenos del todo a lo que ocurre al otro lado de sus despachos, donde millones de contribuyentes hacen cola a las puertas de las oficinas del INEM, o malviven con salarios de Liliput, o han de salir al caer la noche, como ratas, a buscar en los contenedores de basura algo que llevarse a la boca."

diumenge, 20 de maig del 2018

"L'INFINIT" DE LEOPARDI


Sempre em fou benvolgut aquest solitari tossal
i aquesta tanca, que una gran part
de l'últim horitzó no em deixa veure.
Quan, assegut, contemple inabastables
espais al lluny i sobrehumans
silencis de fondíssima quietud,
el pensament em subjuga tant que per molt poc
el cor no se m’espanta. I, com que el vent
murmureja enllà de la bardissa,
l’infinit silenci a aquesta veu
vaig comparant, fins que em sobrevé l'etern,
les estacions mortes, i també la present,
amb el seu so encara viu. Així, aquesta
immensitat inunda el meu pensament
i naufragar m'és dolç en aquesta mar.
(Traducció de Robert Cortell)

divendres, 11 de maig del 2018

EL MES DE MAIG

Quan era un xiquet, recorde que el mes de maig em semblava meravellós. En eixa edat, jo crec que els paisatges, les persones, el mateix oratge, els mirem tal com se'ns presenten davant dels ulls. No tenim encara, a dintre nostre, el pòsit que hi deixen les experències vitals que ens fan mirar les coses acolorint-les amb els nostres records i estats anímics. Per això dic que quan era un infant el mes de maig era el més bell, perquè el dia s’allargava i el bon temps convidava a eixir al carrer, a compartir tota mena de jocs amb els altres infants. I, sobretot, maig era bell perquè jo sabia mirar-lo tal com era.
El que passa, quan ens fem grans, és que anem carregant-nos de preocupacions i penes, que a poc a poc van minvant el nostre entusiasme per tot allò que abans admiràvem. I el mes de maig ja no ens impressiona tant, perquè ja no el podem veure igual que el vèiem d’infants. Però som nosaltres els qui hem canviat; el mes de maig segueix intacte, oferint-nos la seua bellesa radiant.
Hi ha un poema de José Hierro, titulat “El pasaporte”, que ens comunica molt profundament la importància que té el pas del temps en la nostra manera de mirar el món. El poema està concebut com un monòleg dramàtic. És un lament sobre el retard amb què arriben les coses. El poeta sempre havia volgut anar a París i escapar de la repressió que es vivia a Espanya. Tanmateix va arribar a la ciutat amb aproximadament 60 anys, ja que durant el règim franquista se li va negar durant molt de temps l'expedició del passaport. És un dels meus poemes preferits, i tot seguit transcric un fragment i vos adjunte un audio amb la veu del poeta recitant-lo:
El pasaporte era en mi mano
una orden de libertad
que llegó veinte años tarde.
Entonces, en su día, en mi día,
hubiera yo besado las piedras de París,
cantado bajo un cielo irrepetible,
quemado el aire con mi vida...
... Quemado el aire. Ya no es hora. Gracias
de todos modos. Has llegado tarde.
Sé bienvenido con mi fotografía,
datos y cifras personales,
mi profesión, mi edad, mis tantas cosas olvidadas o desterradas.
Ahora ya da lo mismo Londres, París, Madrid.
Igual música llevan el Támesis, el Sena, el Manzanares.
Esta serenidad (o indiferencia: como queráis llamarlo)
dan los días. Incluso puedo mezclar en un poema,
sin temor al ridículo,
estos nombres de ríos navegables y abiertos —Sena, Támesis—,
con los de cauces casi secos —Manzanares:
San Sebastián de flechas gongorinas, lopescas, quevedescas.
Porque no es hora ya de engrandecer,
de idealizar, de mentir bellamente,
sino que es hora de reconocer
y de aceptar, sin canto y sin pasión,
como si ante un notario hiciese testamento
momentos antes de mi muerte.

dijous, 3 de maig del 2018

LA DEMOCRÀCIA ÉS DELS CIUTADANS

Fa alguns anys vaig publicar al diari, en la secció de cartes al director, uns quants articles d’opinió on reflexionava sobre les relacions dels governants amb els ciutadans. Crec que aquests últims han de ser els protagonistes principals de la democràcia. Tot seguit us convide a llegir cinc dels esmentats articles.
1. LA PARTICIPACIÓ CIUTADANA
Va ser una bona pregunta, aquella que li va fer un estudiant a un polític quan es trobava de visita en un edifici oficial: “¿Per què vostés tenen un palau tan sumptuós i el nostre institut té tantes carències?”
Moltes vegades, els polítics –en açò solen estar d'acord majoritàriament– responen a preguntes d'aquesta mena fent esment a la “dignitat” institucional. I no seré jo qui els negue la bondat d'aquest argument. Però si em pose en la pell del destinatari de la pregunta, em faig càrrec de les dificultats que tindria per sortir del pas “dignament”, puix que a un jove de dèsset anys difícilment li pot semblar convincent una resposta tan abstracta a una qüestió tan concreta.
He citat aquesta anècdota per introduir el tema que tractaré en aquesta carta: la relació dels polítics amb la realitat i la importància de la participació ciutadana.
Els polítics són persones que treballen per una causa que consideren justa, i això els fa convéncer-se de la importància de guanyar o mantenir el poder. Aquesta pretensió legítima moltes vegades els obliga a competir tant a nivell intern, dintre del seu partit, com externament amb els altres partits. Podríem dir que aquesta doble competició és tan dura i, de vegades, tan cruel, que després d'un cert temps d'ocupar-se alternativament o simultània dels dos fronts acaben mirant la realitat amb desconfiança, puix que no els resulta fàcil d'acceptar, després de tant esforç, que aquella no els done la raó. Això els fa bastir la seua pròpia realitat, que els trasllada a un món distint –en una certa mesura– al de la majoria dels ciutadans.
Per corregir aquesta tendència, fins a cert punt, humanament comprensible, resulta necessari que els polítics i, sobretot, els governants, coneguen de primera mà com pensa i viu el poble. Cal no oblidar la importància del sentit comú en tots els ordres de la vida, i no convé desaprofitar la possibilitat que els ciutadans, en un moment donat, facen baixar al món “real” aquell polític que té algunes dificultats per arribar a la realitat amb les seues pròpies forces.
Al capdavall, el que vull destacar és la importància d'obrir les portes dels palaus i edificis on es preparen les decisions polítiques més importants a la participació ciutadana. Caldrà pensar la manera d'organitzar aquesta participació perquè siga eficaç, representativa i crítica, no una pura entelèquia, però la generalització a nivell local, autonòmic i estatal d'aquesta via d'entrada d'aire fresc seria en aquest moment una manera de revitalitzar la política.
2. EL PRINCIPI DE DESCONFIANÇA
Montesquieu era, sens dubte, un home prudent. Per això va pensar que la divisió de poders jugava un paper fonamental en democràcia, a fi d'evitar l'abús dels governants. Aquell francés il·lustrat tenia capacitat de penetració psicològica i sabia molt bé que la concentració del poder en una sola instància suposaria a la llarga una tornada a l'absolutisme.
La divisió de poders suposa, per una banda, que tot el poder no ha de concentrar-se en una sola persona o institució. I, per altra, que l'exercici del poder ha de sotmetre's a un control efectiu, a fi d'evitar la vulneració de la legalitat i l'interés general.
Si bé ho mirem, totes les consideracions precedents podrien resumir-se en una de sola: la desconfiança vers els governants resulta fonamental en un sistema democràtic. És clar que estic parlant d'una desconfiança institucionalitzada, que va més enllà de la bonhomia o simpatia de tal o qual polític i de l'actitud de cada ciutadà. Es tracta d'una qüestió de supervivència del sistema, que no es pot permetre el luxe de baixar la guàrdia front als que disposen d'unes possibilitats d'actuació extraordinàries sobre la seguretat, la llibertat i els drets dels ciutadans.
Arribats a aquest punt, potser serà útil fer esment d'una paradoxa essencial que es dóna en democràcia: els ciutadans elegeixen els seus representants, la qual cosa suposa fer-los creditors de la seua confiança. Ara bé, els governants s'han de guanyar cada dia aquesta confiança. A tal fi, les lleis articulen mecanismes de control que operen automàticament, com una mena d'examen continuat de la seua gestió. Confiança i desconfiança són, doncs, al mateix temps, dos dels pilars democràtics principals.
La realitat pura i dura ens diu que els mecanismes de control resulten sovint ineficaços, bé perquè el poder vulnera les lleis que els estableixen, bé perquè actua d'una manera més subtil en propiciar interpretacions jurídiques que deixen inermes els esmentats controls.
Siga com siga, el resultat és el mateix: el principi de desconfiança deixa de ser efectiu, la qual cosa ha de preocupar-nos especialment quan el govern central, autonòmic o local disposa de majoria absoluta.
3. ZONES D'OMBRA
El nostre ordenament jurídic tracta d'equilibrar el poder públic amb els drets dels ciutadans. En aquest sentit, resulta estimable la capacitat normativa dels parlaments i les administracions públiques. És més, a banda de la quantitat, cal celebrar sovint la qualitat material de les normes, que estan amerades de bones intencions i intenten implantar i difondre pràctiques de bona administració, de transparència, de respecte al principi d'igualtat i a les llibertats públiques, de fomentar la participació ciutadana en les decisions de govern, d'establir institucions que garantisquen un control sobre els abusos de poder.
No obstant això, quan passem de la teoria a la realitat, ens trobem davant d'una experiència molt distinta. Les zones d'ombra, a recer de les quals els nostres governants s'amaguen per prendre determinades resolucions compromeses o, fins i tot, inconfessables, fa l'efecte que són cada vegada més amples, perquè “feta la llei, feta la trampa” i sempre resta un marge de dubte en les normes que omplir mitjançant les interpretacions més estrafolàries o interessades, però que resulten vàlides i definitives, ja que ningú no és capaç de posar-li remei a tanta incongruència. Així, es produeix una subversió dels valors que nominalment defensa la llei, i els ciutadans ens veiem privats dels nostres drets sense a penes adonar-nos-en, ja que si preguntem als governants per la causa de la nostra malaventura de seguida ens mostren expedients, informes, assessors i funcionaris de confiança, i alguna sentència que els empara, tot i que siga a partir d'una segona lectura realitzada fora de context.
Així, es creen empreses públiques en forma de societats mercantils, que –tot i finançar-se amb els diners dels contribuents– permeten els polítics defugir els controls més estrictes de la legalitat administrativa i realitzar, de manera encoberta, determinades actuacions socialment inadmissibles. I què dir de la participació ciutadana, quan tots podem comprovar com es desestimen milers d'al·legacions dels ciutadans sense argumentacions convincents des del punt de vista de l’interés públic. També cal esmentar les pressions sobre els funcionaris perquè s'avinguen amb la voluntat del poder, així com l'adopció pels organismes teòricament independents d'actuacions condicionades per la manipulació política i mediàtica, i el desprestigi subsegüent que sembla no importar gaire. En definitiva, el poder promou l'existència de zones d'ombra que no són cap altra cosa que un refugi per a l'arbitrarietat.
Hi ha, per tant, un profund desequilibri entre el que diuen les lleis i el que fan els governs i les administracions públiques. Es tracta d'una perversió democràtica que a la llarga podrà tindre conseqüències nefastes. Els protagonistes principals de la democràcia som els ciutadans i això s'està oblidant. Ens volen tenir contents a base de “pa i circ”, mentre les zones d'ombra creixen i el poder esdevé intractable.
4. VERITAT I OPINIÓ
Els savis grecs ja tenien molt clara la diferència entre la veritat i l'opinió. L'opinió és subjectiva i es fonamenta en la convicció. En canvi, la veritat pretén ser objectiva i ha d'adir-se amb els fets. Així, poden haver-hi tantes opinions sobre un mateix tema com persones. La veritat, però, resulta més exigent, puix que tan sols admet aquelles discrepàncies que tinguen cabuda en la realitat.
Com que hi ha prou gent cabuda o sense trellat, són molts els exemples que podríem posar d'opinions absolutament equivocades. Potser ens resultarà penós o digne de compassió, però cal respectar en principi totes les opinions, encara que no s'avinguen amb les nostres, ja que tan sols expressen les conviccions íntimes de les persones.
Faltar a la veritat dels fets és una altra cosa ben distinta. Certament, qui nega la realitat o la manipula pel seu propi interés, té també en principi dret a expressar-se. La democràcia empara també aquest dret, que és una manifestació de la llibertat individual. Ara bé, malament funcionarà una democràcia i una societat, si davant la mentida no instrumenta mecanismes de protecció que posen a cadascú en el seu lloc.
Qui expressa una opinió estrafolària viu al marge de la realitat, però no fa més que exterioritzar una convicció personalíssima. Qui diu una mentida va més enllà, puix que vol fer-nos creure que la realitat és distinta a com en veritat és, que uns fets no s'han esdevingut mai o que les coses passen d'acord amb una veritat preestablerta de caràcter immutable, tot i que l'experiència s'entesta a recordar-nos que tot canvia.
Seria saludable que abans de dormir férem un inventari de totes les mentides que hem escoltat o ens han dit al llarg del dia. Hi ha mentides de tota mena, però les pitjors són aquelles que pretenen limitar la nostra llibertat. Perquè darrere d'una mentida hi ha sovint l'interés d'alguna persona o grup social per condicionar les nostres decisions de manera que es pleguen als seus interessos.
Si la democràcia es fonamenta en el sufragi universal, malament exercirem el nostre dret de vot si acudim a les urnes completament enganyats. Molta gent pensarà que això és impossible, ja que tenim al nostre abast moltes possibilitats d'estar ben informats. Tanmateix, és freqüent que davant d'una mateixa notícia ens apareguen versions contradictòries, segons el mitjà que les propaga. Per altra banda, la força del costum fa que molta gent considere que la mentida forma part de la nostra quotidianitat, i que no cal donar-li més importància. Aquesta claudicació suposa, sense més, la renúncia a buscar la veritat, és a dir, l'acceptació de l'engany com una forma de vida perfectament normalitzada.
Tenim, doncs, motius seriosos de preocupació. Tot apunta que –de seguir la tendència– les regles del joc democràtic canviaran profundament, que ja estan canviant. Sembla que la veritat és un valor cada vegada més desprestigiat, i que la mentida ha perdut en gran mesura la seua capacitat d'ofendre.
5. LA DOBLE VARA DE MESURAR
Una de les pràctiques més esteses en el món de la política, és que els dirigents i càrrecs representatius dels partits que són a l'oposició es posen les mans al cap i demanen responsabilitats de tot tipus, fins i tot les penals, per qüestions que més endavant, quan arriben al poder després d'una victòria electoral, tracten d'una manera molt distinta. I no em referisc ara a aquells casos que des de l'oposició es fan crítiques i peticions sobre bases falses, sense més propòsit que desqualificar el govern i minvar el seu recolzament electoral. Ben al contrari, del que vull parlar ací és de quan l'oposició té la raó i diu coses que, de portar-se endavant, serien bones per a la democràcia. Així, per exemple, l'exigència d'una major transparència i d'un control més efectiu que acompanye a l'exercici del poder.
Fet l'anterior aclariment, resulta interessant que ens preguntem sobre la raó per la qual l'accés al poder fa perdre la memòria als polítics, i s'obliden d'aquelles propostes que quan no governaven, tant ells com una majoria de ciutadans, consideràvem necessàries. A parer meu, una de les possibles explicacions és que allò que els convenia quan eren a l'oposició, ja no els convé quan es troben en possessió del poder. Aquesta consideració, em fa arribar a dos conclusions preocupants: a) La primera és que el polític opositor, quan actua de la manera descrita, es comporta de manera hipòcrita, perquè exigeix l'adopció de decisions i comportaments que ell no seria capaç de prendre i mantenir si governara. b) La segona conclusió és que aquesta pràctica es manté al llarg del temps perquè el polític governant, en perdre el poder, actua igual que ho feia el seu antecessor en l'oposició, i passa de dir blanc a dir negre sense cap problema.
El resultat de tot això és que allò que seria de profit per a l'interés general resta inèdit, i va estenent-se entre la ciutadania el convenciment que entre uns i altres hi ha una connivència a fi que els problemes que dificulten la plena realització de la democràcia no se solucionen.
Seria bo que desapareguera aquesta pràctica de la vida política, puix que se'n derivarien molts avantatges. Així, els polítics que són a l'oposició incorporarien al seu discurs un to realista i més constructiu. A més, l'electorat restaria meravellat en comprovar que hi ha un comportament coherent en la vida política, és a dir, que tot no val per tal d'aconseguir i mantenir el poder. Des del punt de vista del govern, la conseqüència més notòria seria que els seus responsables no podrien recórrer tan sovint a la demagògia i haurien de contestar a les crítiques de l'oposició de manera fonamentada.
En definitiva, milloraria molt les coses que els polítics deixaren d'utilitzar la doble vara de mesurar. Si algunes de les propostes que es fan des de l'oposició esdevingueren reals en guanyar el poder, la democràcia seria molt més profunda i transparent.

divendres, 27 d’abril del 2018

EL POETA ÉS UN FINGIDOR

Deia Pessoa que el poeta és un fingidor, fins a l’extrem de fingir que és dolor el dolor que en veritat sent. Sàvies paraules aquestes: la poesia no pot aspirar a reflectir la realitat tal qual és, perquè és ficció, però s’alimenta del món viscut. El poeta pren de la realitat sensacions, pensaments, idees... i les transforma en matèria poètica. Així, quan Estellés vol parlar de la fam no diu que té gana de menjar; es limita a dedicar-li una oda al “pimentó” torrat. Però jo crec que és molt difícil escriure un poema tan perfecte com aquest sense saber què és la fam.
Hi ha poetes que no consideren necessària l’experiència per a enllestir un bon poema, perquè entenen que la imaginació i la tècnica poden suplir molt bé tal mancança. Jo no ho crec així: la poesia és ficció, però si el poeta no sap del que parla difícilment sabrà traslladar als seus lectors un contingut psíquic que s’avinga amb la substància del poema. Si el poeta no viu el poema que escriu en carn pròpia, no serà un fingidor a la manera de Pessoa, perquè aquest gran poeta no confonia el fingiment amb l’engany, sinó amb el distanciament. El poeta parteix de la seua pròpia experiència, però s’expressa mitjançant metàfores, símbols, perquè no s’acontenta amb contar la realitat sinó que vol crear bellesa i emoció, i a tal fi s’acosta a la vida d’una manera indirecta, no per defugir-la ni aparentar-la, sinó per aprofundir en ella. Per això és un fingidor i no un mentider.

dissabte, 31 de març del 2018

MAI MÉS TORNARÀS



El terme de Carcaixent té llocs molt bonics que, per desgràcia, prou sovint desconeixem i no valorem els propis carcaixentins. Ahir per la vesprada me’n vaig anar amb el meu fill a visitar alguns racons entranyables i, com que la música mai pot faltar, Robert fill va amenitzar l’excursió amb una cançó que acaba de compondre. La penge en aquest bloc perquè els meus seguidors la gaudisquen. Salut a tothom.



Mai més tornaràs

(Dedicada als meus iaios)

Des que te n'has anat
tot és trist i obscur.
Encara t'espere,
m'has deixat desvalgut.

No puc comprendre
aquest colp cru,
no m'imaginava
tanta solitud.

I em costa d'entendre,
mai més tornaràs.
I em costa d'escriure,
mai em parlaràs.

Com joc d'infantesa,
vull endevinar
on els meus versos
et poden trobar.

No hi ha paraula,
no hi ha cap cançó
que em valga
per calmar el dolor.

I em costa d'entendre,
mai més tornaràs.
I em costa d'escriure,
mai em parlaràs.